Project X Componistenproject

DATA:

Repetities 11-12-22 / 28-01-23 / 04-02-23 / 18-02-23 / 25-02-23 / 04-03-23 / 18-03-23 /

Concert op zaterdag 25-03-23

Met het initiatief van Jeugdfanfare Altena (JA!) willen we jonge en jeugdige muzikanten verschillende ervaringen laten opdoen met een volwaardig fanfare orkest. We proberen hiervoor projecten op te zetten welke met het (jeugd)orkest van de eigen vereniging niet of nauwelijks zullen worden ondernomen. Ook willen we met JA! anderen de mogelijkheid geven zich te kunnen laten zien. Dit is het uitgangspunt van ons volgende project.

Met project X geven we als JA! drie talenten de kans om hun componeerkunsten te laten horen. We hebben drie componisten uitgenodigd een stuk te schrijven voor JA!. Ze hebben ieder een andere achtergrond en hierdoor maken de projectleden kennis met verschillende soorten muziekstijlen, composities en verschillende stijlen van dirigeren.

De volgende componisten nemen deel aan dit project:

• Martijn Oostra is dirigent, componist, arrangeur en slagwerkdocent. Hij is vooral bekend in de slagwerkwereld, maar is ook dirigent van een harmonieorkest. Meer informatie over Martijn is te vinden op zijn website: https://martijnoostramusic.nl/
  • Luuk Janssen is een beginnend componist/arrangeur en trombonist bij verschillende orkesten
  • Martijn Rondel is klarinettist, componist en maakt ook video's. Meer achtergrondinformatie over Martijn is te vinden op zijn website: https://martijnrondel.nl/

Alle dirigenten zullen een stuk schrijven van 5 tot 10 minuten op het niveau van 3e/4e divisie zodat het voor JA! binnen het project ook haalbaar is om in te studeren. Op de eerste repetitie op zondag 11 december 2022 zijn alle dirigenten aanwezig. Daarna komen ze in februari 2023 allemaal apart nog een keer langs. Met die repetities focussen we specifiek op het werk van die componist en kunnen eventueel kleine aanpassingen worden gedaan.

Tijdens het concert spelen we de nieuw gecomponeerde werken met daarvoor een openingswerk en aan het einde een stuk om het concert af te sluiten. Tijdens het concert zullen opnames worden gemaakt.

Met dit project hoopt JA! de muzikanten te leren omgaan met verschillende interpretaties van muziekstukken, verschillende dirigenten en ideeën.