Stichting Jeugd en Muziek Altena

In 2016 heeft Ron van Vuuren, muziekdocent en slagwerker, het plan opgevat om jonge, talentvolle musici verder te enthousiasmeren voor het spelen van HaFaBra-muziek. Begin 2017 is daar de Stichting Jeugd en Muziek Altena voor opgericht. Het doel van Stichting Jeugd en Muziek Altena is het organiseren en faciliteren van muziekprojecten, in de breedste zin van het woord. De Stichting is begonnen met het bijeen brengen van jeugdige muzikanten, doelgroep 13 t/m ongeveer 25 jaar, met B-diploma of spelend op een niveau wat daaraan gelijk staat. In eerste instantie gericht op het Land van Heusden en Altena. Inmiddels ook gericht op de andere zijde van de rivier, de provincies Zuid-Holland en Gelderland.

Het streven van de Stichting is om door middel van het organiseren van muziekprojecten het speelplezier van de jeugdige muzikanten te vergroten. Ook door hen uit te dagen hun niveau steeds te verbeteren. De Stichting biedt hiervoor op projectbasis een programma aan waaraan de deelnemers zich voor de duur van het project, verspreid over een aantal maanden, kunnen verbinden.

Voor het uitvoeren van de projecten is er een orkest opgericht met de naam JA! Jeugdfanfare Altena.